Деякі питання про реєстрацію місця проживання
Іноді, ми за давньою звичкою називаємо реєстрацію місця проживання пропискою, але чи є ці поняття тотожними?
Термін «прописка» було вперше запроваджено декретом Ради Народних Комісарів РРФСР від 28 квітня 1925 р. «Про прописку громадян, у міських поселеннях». Головним її принципом було офіційне прикріплення певної особи до конкретного місця проживання. Без відповідної позначки у паспорті громадянин не мав можливості влаштуватися працювати, отримати медичні чи соціальні послуги. На території України цей механізм діяв доти, доки Конституційний Суд України своїм рішенням від 14 листопада 2001 року № 15-рп/2001 визнав такий інститут неконституційним та, по суті, скасував прописку. У 2003 році було прийнято Закон України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», яким запроваджено правило добровільної реєстрації громадян за місцем проживання або перебування. Отже, станом на сьогоднішній день такого поняття як «прописка» у законодавстві України не існує, а натомість існує реєстрація місця проживання.
Адміністративна послуга реєстрації місця проживання є однією з найпопулярніших серед переліку послуг. Реєстрація, зняття з реєстрації місця проживання відноситься до послуг, які мають високий попит, але можливість отримання цих послуг в електронній формі не врегульована на рівні законодавства. Водночас аналіз функціональних можливостей національних електронних інформаційних ресурсів свідчить про те, що послуга з реєстрації, зняття з реєстрації місця проживання в електронній формі може бути доступна громадянам України за належної наповненості та взаємодії національних електронних інформаційних ресурсів.
Чи потрібний тепер штамп про реєстрацію?
Законом передбачено закріплення електронного реєстру як єдиного джерела інформації про місце проживання особи. Реєстри територіальних громад функціонуватимуть виключно в електронній формі та обмінюватимуться інформацією між собою та з державними реєстрами в автоматичному режимі. При цьому для забезпечення роботи зазначених реєстрів органи місцевого самоврядування мають право створити або використати вже створені власні інформаційно-телекомунікаційні системи або використати засоби відомчої інформаційної системи ДМС. При цьому формування та ведення реєстру територіального товариства, облік задекларованого місця проживання/зміна місця проживання особи на території територіального товариства забезпечує відповідний орган реєстрації - в нашому випадку виконавчий орган сільської ради.
Місце проживання (перебування) особи, зареєстроване до набрання чинності Законом 1871-IX, не підлягає повторній реєстрації (декларуванню). Для підтвердження інформації про місце проживання (знаходження), зареєстрованої до набрання чинності цим Законом, особа може подавати відомості про місце проживання, які були внесені до:
1) паспорту громадянина України, виготовленого у формі книжечки;
2) паспорту громадянина України або паспорту громадянина України для виїзду за кордон у формі е-паспорта або е-паспорта для виїзду за кордон;
3) витягу з реєстру територіальної громади.
З дня запровадження доступу до відомчої інформаційної системи, але не пізніше 1 березня 2022 року, інформація про місце проживання (знаходження) особи підтверджується також із зазначеної відомчої інформаційної системи.
У разі необхідності підтвердження відомостей про зареєстроване місце проживання органи державної влади, органи місцевого самоврядування з дня запровадження доступу до відомчої інформаційної системи зобов'язані здійснювати перевірку відомостей, внесених до паспорта громадянина України, виготовленого у формі книжечки.
Таким чином, у паспорті "штамп" буде не обов'язковим.
Чи потрібна виписка з реєстру, яка йде як доповнення до ID-карти?
Виписки з реєстру, яка йде як доповнення до ID-картки цим Законом, це питання не врегульоване. Але, за аналогією та аналізом чинного законодавства можна сказати таке: ID-картка, це документ, який замінює паперовий паспорт, щоб полегшити взаємодію з державними органами та не збирати будь-які довідки для отримання послуг. Таким чином, поступово Україна переходить до електронної системи управління. Інформація, яка може бути змінена протягом життя, записується тільки в електронний чіп ID-паспорта. Її можна змінити без необхідності виготовлення (і відповідно до оплати) нового документа у підрозділі міграційної служби. Тобто інформація щодо місця проживання є лише на електронному носії ID-картки. Допоки повноцінно не запрацює електронне управління в країні і всі державні інституції будуть обладнані приладами для зчитування електронної інформації, щоб уникнути ускладнень з підтвердженням місця реєстрації, державна міграційна служба разом з ID-карткою безкоштовно видає громадянам паперову виписку з реєстру про реєстрацію місця проживання.