Пілот С1
Роман усе життя працював водієм. А на другий день повномасштабного вторгнення пішов захищати Україну. Побачити довелося багато: чоловік служив під Авдіївкою, брав участь у контрнаступі на Харківщині. Перше поранення отримав ще на початку бойових дій, а от зараз – має низьку ампутацію лівої ноги.
Але попри все Роман не тільки не відмовився від водіння, а й вирішив зробити дещо більше: пересісти за кермо вантажівки. Чоловік долучився до пілотної програми підготовки водіїв транспортних засобів категорії С1 у Дніпрі, яка стартувала у межах проєкту «Автошколи для осіб з інвалідністю».
«На ручному керуванні поки незвично, але трошки практики – та все вийде. Цей проєкт має особливе значення для майбутнього. Війна закінчиться, бійці повернуться додому. І для тих, хто отримав тяжкі поранення, дуже важливо буде їздити на машині», – говорить Роман.
Коли торік в Україні стартував флагманський проєкт інклюзивних водійських шкіл, ключовий принцип роботи сформувався одразу: людина у центрі уваги. Цей задум – про соціальну адаптацію, про рівні можливості, про вільне пересування людей з інвалідністю.
Усього за півроку програма поширилася на міст і нині адаптовані автошколи працюють у Києві, Львові, Дніпрі, Кам’янці-Подільському, Одесі, Кропивницькому та Кривому Розі. Перші результати тішать: загалом розпочали навчання 83 людини з інвалідністю, а 22 учні вже отримали посвідчення водія категорії «В».
І хоча на старті проєкту йшлося про керування виключно легковиком, у МВС України ретельно аналізували можливості та вносили зміни з урахуванням поточних потреб. Так у Дніпрі з’явився пілот для категорії С1: у відомстві наразі вивчають запит на цю послугу та запрошують людей з інвалідністю взяти участь у тестовій програмі, адже відповідне навчання могло б дати додаткову можливість працевлаштування.
Саме із бажанням у подальшому знайти роботу до пілоту доєднався військовослужбовець Валентин. Хлопець вже має водійські категорії В і С. Але після отриманого у Часовому Ярі поранення стало складно їздити на звичайній механіці – права нога не відчуває педалі газу. Знайти вихід із ситуації допомогла спеціально обладнана вантажівка «Форд Транзит» із ручним керуванням, на якій проходитимуть практику й інші майбутні учні адаптованої автошколи.
Теоретична частина підготовки на категорію С1 складає 74 години, на практику передбачено 58,5 годин. До навчання можуть долучитися люди з порушеннями опорно-рухового апарату, а також функцій слуху та зору. Для вступу необхідно підготувати відповідну медичну довідку (форма №083/о), фотокартку (3,5 х 4,5 см), а також копії паспорта громадянина України та облікової картки платника податків.
Про те, що усе можливо, переконує досвід Олександра – ветерана, який пройшов АТО, захищав Україну з перших днів повномасштабного вторгнення аж до поранення, яке отримав під Ірпенем у 2022 році. Як наслідок – ампутація кінцівок. Напередодні чоловік став першою особою з інвалідністю в Україні, хто склав теоретичний іспит на право керування транспортним засобом категорії C1 https://bit.ly/3vO0NwI
Пілот С1 – це тільки один із варіантів розвитку проєкту. У подальших планах максимальне розширення навчальних програм і мережі адаптованих автошкіл.
Проєкт «Автошколи для людей з інвалідністю» реалізується МВС України у межах ініціативи першої леді Олена Зеленська «Без бар’єрів».
відео – МВС України
#bezbariernist #безбарєрність #barrierfree