Серіал «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» 2 серія
На стрес ми реагуємо по-різному, та й стресові ситуації, відверто кажучи, теж бувають вкрай різними. Іноді треба негайно прибрати людину подалі від натовпу. А часом навпаки – не просто не лишати без нагляду, а й навіть підтримку сам на сам не надавати.
Людина в ступорі
Безпорадність
Рухове збудження
Агресія
Страх
Нервове тремтіння
Плач
Істерика
Як діяти у різних ситуаціях, щоб допомогти людині, дізнайтеся у спеціальному розділі «Довідника безбар’єрності» – «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» https://bit.ly/3JKOTal
Важливо! Перед застосуванням цих стратегій допомоги пам’ятайте, що торкатись людини можна лише з її дозволу. Також не треба робити різких рухів і підходити зі спини.
Людина в ступорі
У цьому стані людина вас чує та бачить. Ваше завдання – будь-якими засобами викликати реакцію у відповідь. Говоріть на вухо тихо, повільно і чітко те, що може спровокувати сильні емоції (краще негативні).
Безпорадність
У цьому випадку головне – комфорт. Зніміть з людини взуття, облаштуйте місце для відпочинку. Якщо це неможливо, то доєднайте до будь-якої спільної діяльності: прогулятися, випити чаю або кави, допомогти іншим.
Рухове збудження
Не сперечайтеся та негайно ізолюйте людину від оточення. У такому стані вона здатна нашкодити собі та іншим. Рухове збудження зазвичай триває недовго і може змінитися нервовим тремтінням, плачем, а також агресивною поведінкою.
Агресія
У цьому стані теж важливо звести до мінімуму кількість людей поруч. Через зниження контролю над поведінкою розлючена людина може завдати каліцтва собі та іншим. Тому зберігайте дистанцію, але дайте можливість «випустити пару» – виговоритися або «побити», наприклад, подушку.
Страх
Якщо людина говорить – слухайте її, проявляйте зацікавленість, розуміння, співчуття. Якщо ні, то візьміть за руку та спонукайте подихати в одному ритмі з вами – рівно та глибоко.
Нервове тремтіння
Переконайтеся, що тремтіння саме нервове, а не через холод. І тоді посильте його! З дозволу людини візьміть її за плечі та потрясіть упродовж 10-15 секунд. Обов’язково поясніть, що будете робити, інакше ваші дії можуть сприйняти за напад. У жодному разі не треба обіймати людину, притискати до себе, заспокоювати та укривати чимось теплим.
Плач
А ось у цьому випадку встановити фізичний контакт дуже важливо: взяти за руку, обійняти, погладити по голові. Звісно, тільки з дозволу. Не залишайте людину на самоті, не ставте питань, не давайте порад – забезпечте можливість виговоритися і виплакатися, «виплеснути» з себе негативні емоції.
Істерика
Якщо це безпечно для вас – залишіться з людиною наодинці. Створіть спокійну атмосферу. Говоріть короткими фразами, впевненим спонукальним тоном: «Випий води», «Умийся».
Більше роз'яснень щодо станів та реакцій – у другій серії освітнього серіалу «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія», який можна переглянути на Дія.Освіта – https://bit.ly/3UYvZSK або на YouTube Ти як? – https://www.youtube.com/watch?v=cxVqAxedG5A...
Проєкт реалізовано у межах ініціативи першої леді Олена Зеленська.
Міністерство цифрової трансформації України Координаційний центр КМУ / Mental Health UA Безбар'єрність Visa
#bezbariernist #безбарєрність #barrierfree