Різноманіття, цінності безбар'єрності, плекання стійкості: рецепти від Starlight Media
Говорити легко на складні теми
Впливати на суспільну думку та разом долати стигму
Плекати стійкість та безбар’єрність у всіх проявах
Переоцінити можливості такого потужного ресурсу як медіа навряд можливо. А ще багато залежить від того, у якій формі подається інформація – чи доступна вона для сприйняття та чи не викликає відторгнення.
Про трансформування творчого підходу, про оновлені і зовсім нові проєкти та про інтеграцію ветеранів та ветеранок у суспільне життя через медіа – розповіла під час прямого ефіру на сторінці Координаційний центр КМУ / Mental Health UA та ГО Безбар'єрність Яна Гончаренко, директорка з корпоративних комунікацій та сталого розвитку Starlight Media – компанії, що є учасником спільноти «Бізнес без бар’єрів».
«Ми зрозуміли, що коли говоримо про безбар'єрність, про різноманіття, про те, що ми хочемо сформувати не тільки корпоративну, а й національну культуру, дружню до ветеранів і ветеранок, то нам не підходить просто формат створення проєкту про них. Так не працює інтегрованість, так працює відокремлення. Такі рішення, можливо, потрібні для фокусної комунікації, для підкреслення якихось соціальних тем. Але найкращий спосіб, який допоможе уникнути формування негативних помилкових уявлень щодо ветеранів і ветеранок – це різноманіття наших героїв і героїнь та різноманіття контенту, в якому будемо про них говорити», – зазначила Яна Гончаренко.
Шлях був довгим і непростим: довелося шукати новий баланс у роботі великої команди, що створює величезну кількість різноманітних продуктів для широкої аудиторії. Необхідно було зберегти формати, які глядачі вже знають і люблять, але інтегрувати у них соціальні теми – і зробити це так, щоб аудиторія лишилася.
«Під час аналізу американського досвіду ми виявили негативний феномен, який нам треба було оминути. Його суть така: щоразу, коли ветерани з'являлися у медіа – глядачі бачили їх як людей, що або долають труднощі працевлаштування, або зіштовхнулися з викликами в сфері ментального здоров'я. І чомусь ПТСР мав бути обов'язковим атрибутом під час висвітлення історії. Очевидно, що на кожну людину впливає контент, який вона споживає. І якщо все, що вона дивилася на тему ветеранів, супроводжується негативом і викликами, то у подальшому це підсвідомо може впливати на її рішення. Наприклад, наймати колишнього військового на роботу чи ні», – сказала експертка.
І розповіла про розроблений план дій: створити максимальне різноманіття історії в максимальному різноманітті форм контенту не через окремі продукти, а через головні – з найвищими доступними інвестиціями.
Так почалася робота над створенням нового сезону проєкту «Холостяк». Його головним героєм став Олександр Терен – ветеран, письменник, громадський діяч, ведучий важливого проєкту, присвяченого безбар’єрності, та людина, яка докладає багато зусиль для формування дружньої до ветеранів національної культури.
«Потрібні були абсолютно нові герої. «Холостяк» – це міжнародний формат, він адаптується у численних країнах, включно з тими, на які ми звикли рівнятися у питаннях прогресивності та забезпечення прав людей. Але ніде в світі «холостяком» не була людина з інвалідністю, хоча навіть священник був. І зараз Україна не просто переходить на наступний рівень, а перестрибує рівнів 10 – щоб опинитися у точці сприйняття ветеранів суспільством. Ми більше не маємо часу повільно вчитися, і вже цієї осені країна буде разом з нашим холостяком закохуватися, пробувати розуміти близькість – як романтичну, так і людську – з особистістю, яка має досвід травми, реабілітації, життя з інвалідністю», – розповіла Яна Гончаренко.
У компанії впевнені: люди в будь-який час потребують любові, підтримки, історій, які допомагають їм відволіктися, віднайти сили, зрозуміти, що поза всією темрявою війни світло буде. А новий сезон «Холостяка» до того ж відобразить суспільні зміни. Вони інтегровані не тільки самою присутністю героя Олександра, але й через досвіди жінок-учасниць проєкту.
«Ми сподіваємося, що коли прийде час відповідати на питання «Що може ветеран чи що може людина з інвалідністю?», то після перегляду цього проєкту вся країна скаже: абсолютно все. Це наша ставка на любов», – поділилася директорка з корпоративних комунікацій.
Не менш важливо, щоб люди не боялися сміятися – разом із ветеранами та ветеранками. Здатність посміятися з людиною – це завжди про довіру і про певне відчуття безпеки. Бути собою – із такою метою виходить в ефір на Новий канал розважальне шоу «єПитання». У ньому дві команди змагаються у спробі відгадати найбільш популярні відповіді українців на прості питання. Вже другий сезон канал використовуватиме практику запрошення ветеранських команд – ветерани грають проти зірок.
«Глядач приходить подивитися не розмову про виклики на шляху повернення до звичайного життя, а разом повідгадувати відповіді. Але при цьому він чує історії наших ветеранів і ветеранок. У проєкті є інтегрований елемент, коли ведуча ставить питання: «Як тобі комфортно, щоб тобі дякували? Що я можу зробити?». Але далі починається гра, і усім стає весело, смішно. А у кошику різноманітних досвідів з'являється ще один образ: веселих і класних людей, з якими ти хочеш проводити час разом», – підкреслила Яна Гончаренко.
За її словами, у Starlight Media завжди цінують зворотній зв’язок. Наприклад, запитали ветерана, який брав участь в зйомках двох сезонів – чи щось змінилось?
«І він відповів, що торік на знімальному майданчику відчував себе «статуеткою, біля якої всі стоять і не дихають». Але цього року ставлення змінилося: вдячність і повага до людини із бойовим досвідом збереглися, але зникло відчуття, що нам «піддаються». Потрібен був час, щоб люди поруч розслабилися та включилися в гру. Отже, такі проєкти допомагають покращити навички взаємодії, лишити якісь свої побоювання позаду – і впливають як на глядачів, які бачать фінальний продукт, так і на досвід самих учасників», – впевнена фахівчиня.
Також цьогоріч на телеканалі Телеканал ICTV2 вийде документальний формат – проєкт «Сталеві». Ця історія про шлях воїна після отримання поранення. Український військовий, який втратив кінцівку, проходить його поруч зі знімальною групою – щоби суспільство зрозуміло, як може підтримати самого ветерана і його близьких, як працює система реабілітації в Україні, що має змінитися в просторі, сервісах для комфортного повернення з фронту.
«Поранений військовий проходить цей шлях разом з ментором – іншим ветераном. Ми сподіваємося, що це також стане додатковим сигналом для людей, які отримали інвалідність на службі – як можна рухатись далі. Ми розуміємо, що контексти, в яких живуть ветерани великих міст і маленьких містечок, різні. Наприклад, в Києві є фантастичний Veteran Hub, де військові можуть зустрітися та повзаємодіяти, отримати доступ до сервісів. У маленьких селищах і містах часто не немає такої можливості. Ми віримо, що цей продукт – із менторством, яке відбувається всередині нього – стане підтримкою для людей, які після повернення зі служби поки її не мають», – зазначила Яна Гончаренко.
Цикл ефірів з фахівцями відбувається у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я Ти як?, яка впроваджується за ініціативою першої леді Олена Зеленська.
«Бізнес без бар’єрів» – спільнота компаній, які об’єдналися навколо ініціативи першої леді Олени Зеленської «Без бар’єрів», спрямованої на створення рівних можливостей для всіх українців.
Повний запис ефіру з Яною Гончаренко – за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=xLZNR1is0_g
Більше джерел для підтримки себе та людей поруч – на платформі «Ти як?» https://howareu.com
#bezbariernist #безбарєрність #barrierfree